- 8.3.2024
V loňském roce převzala Armáda České republiky první obrněné vozidlo TITUS, do konce letošního roku by se pak mělo dostat i na další útvary. Prvních kusů se nyní dočkali i vojáci ze 14. pluku logistické podpory. Kolové obrněné vozidlo spojovací (KOVS TITUS 6x6) už mají logistici v Pardubicích, stejně tak zásobovací prapor v Lipníku nad Bečvou.
Kolový obrněnec TITUS (Tactical Infantry Transport and Utility System) představuje významný posun v digitalizaci dnešního bojiště. Je schopen přijímat a předávat informace od bojujících jednotek do místa velení v řádech několika minut, a to třeba až na opačný konec světa. Samotné vozidlo i s podvozkem TATRA se vyrábí kompletně v České republice, navíc je osazeno bojovou nástavbou od francouzské společnosti NEXTER Systems, od které získala pardubická společnost Eldis výhradní licenční práva spojená s dodávkou, výrobou a servisem. Obrněnec má vysokou úroveň odolnosti a mobility, unikátní je i jeho modularita, díky níž je možné jej nasadit v různých rolích a konfiguracích, které jednotlivé druhy vojsk právě potřebují.
Nový kus techniky, který je svým zpracováním a vybavením na špičkové úrovni, bude velkou posilou pro spojovací jednotky v rámci logistického zabezpečení. „Pokud se podíváme na elektronické a komunikační zařízení TITUSů, v současné době jde o ten nejmodernější technologický systém, kterým armádní technika disponuje. Je proto nanejvýš důležité se vozidlo naučit správně ovládat a řídit. Čekají nás školení, kde získáme přehled o základní údržbě, o bezpečném používání vozidla, a samozřejmě si projdeme řidičským výcvikem. TITUS totiž kromě svého výtečného technologického vybavení nezaostává ani svými jízdními vlastnostmi, neměla by mu činit větší obtíže ani jízda v těžkém terénu. Všechny osádky, které budou na nové technice pracovat, si také postupně musí projít odbornými kurzy. Ty nejdříve absolvujeme u našich zkušenějších kolegů externě, ale později bychom měli být schopni si je v rámci našeho pluku zajišťovat sami,“ uvedl poručík Luděk Kosina, velitel spojovací čety 141. zásobovacího praporu v Pardubicích.
Obrněnce přivezli z Centra zabezpečení materiálem technických služeb ve Štěpánově také vojáci 143. zásobovacího praporu v Lipníku nad Bečvou. Zkrátka by neměl přijít ani 142. prapor oprav v Klatovech, kam by měl TITUS také zamířit.
Základní takticko-technická data:
Délka: 8 210 mm
Výška: 3 705 mm v pochodové pol.
5 090 mm včetně antén
Šířka: 2 720 mm
Bojová hmotnost: 27 120 kg
Max. rychlost vpřed: 95 km/h
Dojezd: 600 km
Maximální hloubka brodění: do 1,2 m
Náklon: do 25°
Stoupání: do 30°
Svislá překážka: 0,6 m
Překonání příkopu: do 1,6 m